onsdag 21 december 2011

Vegetariskt julbord

Nu så här i jultider så har vi det ständiga problemet med julbordet. Troligtvis finns ingenting i hela världen som är mer kött-tätt än ett svenskt julbord.
Det finns ju massor av recept på hur man  kan göra köttsubstitut juliga genom att försöka imitera klassiska julrätter på veggosätt men är det egentligen någon som gillar det? Hur gott är det egentligen att senapgrilljera en kokt kålrot eller att göra sillsallad av morötter?
http://www.blogger.com/img/blank.gif
Jag har alltid valt bort de här dåliga, rent ut sagt, äckliga alternativen och försökt att helt enkelt hitta goda bufférätter som passar in på ett klassiskt julbord som kanske även icke-vegetarianer får för sig att vilja smaka.

Här är några tips och länkar:
  • Västerbottensröra - passar bra till det mesta (även julskinka om man nu skulle få för sig att äta det)
  • Saffranscoussous - vad är mer juligt än saffran?
  • Tapenad
  • Grönkål - funkar även utan skinkspadet
  • Dopp i grytan - funkar bra med kryddad grönsaksbuljong
  • Rödbetssallad
  • Filodegsknyten eller rullar - vi har flera recept här på bloggen
  • En god paj
  • Rödbetsbiffar
  • Nån trevlig gratäng
  • Och alla goda efterrätter och godis som man kan tänka sig!
Eftersom jag är från de norra delarna av Sverige har jag väldigt svårt att föreställa mig ett julbord utan tunnbröd. Helst hembakat ska det vara. En annan favorit är farmors havrekex. Om jag lyckas få tag i receptet till dem ska jag lägga ut det här också!

Ha en fin jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar