söndag 29 januari 2012

Tårta på tårta! - mandel, vanilj och citron

Häromdagen fyllde jag 30 år. Det känns konstigt att säga men inte så konstigt att vara som jag trodde. Jag hade tänkt bjuda på en stor middag och laga all maten själv. När gästlistan var klart fanns alldeles för många namn och alltför många på listan var "måste-gäster".
Efter en stunds funderande över lösningar med mina housemates så kom vi fram till att skippa middagen och att jag istället skulle bjuda in till kaffe och tårta.
Eftersom jag inte egentligen är någon mästare på att baka så fick det bli några relativt enkla tårtor av sockerkakstyp men olika variationer av smaker.

Så här kommer några recept på enkla tårtor som funkar för nybörjare som jag! Ska säga att de faktiskt alla blev riktiga succéer!

Mandeltårta med kakaogrädde och choklad
150 g mandel
3 dl socker
3 ägg
1 tsk bakpulver
2 dl grädde
1 msk kakao
hackad mörk choklad eller daim.

Mal mandlarna till mjöl i en mixer. Vispa ägg och socker pösigt. Rör i mandelmjölet och bakpulver. Häll smeten i en rund form ca 25 cm. Det är bäst att använda bakplåtspapper för den fastnar ganska lätt. Grädda allt på 175 grader i ca 30 minuter.
Ta ut kakan när den är klar och låt den svalna helt.
Vispa grädde och rör i lite kakao. Bred ut grädden på toppen av bottnen och strö hackad choklad över.

Den här tårtan var ganska enkel att göra och blev riktigt god. Blandningen mellan den söta, sega mandelbottnen men den lena kakaogrädden och det lite bittra krispiga i chokladen var jättegott!

Sockerkaka med vaniljfyllning
Den här kakan gjorde jag ofta när jag var liten. Jag mindes den som väldigt god men har egentligen inte ätit den på 20(!) år.

3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten
1 vaniljstång
1 dl mjölk
100 g smör

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör ned det i äggvispet. Grädda på 175 grader i en bröad form tills kakan fått färg och stadga!
Låt kakan svalna lite.
Lägg smör, mjölk och vanilj och 1 msk socker i en kastrull och koka upp alltsammans i några minuter.
Dela kakan i två bottnar och häll vaniljsåsen över båda bottnarna. Lägg ihop bottnarna igen. Pudra med lite florsocker på toppen.

Citronkaka
Den här kakan var totalt improviserad! Jag upptäckte halvvägs igenom att jag inte hade så mycket citron som jag skulle behövt men i slutändan så blev det riktigt bra i alla fall! Den var nog den allra mest uppskattade kakan eftersom det inte fanns en enda smula kvar.

3 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
150 g smör
2 citroner (skal och saft)
0,5 dl mjölk
2-3 msk lemon curd

Smält smöret och låt det svalna något. Blanda i lemon curd i det smälta smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i mjölk, smörblandningen, 2 msk citronsaft och skalet från en citron. Blanda i mjöl och bakpulver och häll hela smeten i en bröad form. Grädda på 175 grader tills kakan fått fin färg.
Jag gjorde en glasyr av florsocker och citronsaft också och dekorerade med lite citronskalsstrimlor men kakan funkar bra utan glasyr också. Härligt sötsyrlig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar