torsdag 19 januari 2012

Grönsaksröra, gröna bönor och svamprisotto.

Härom dagen bjöd jag över en kollega på lunch. För det första var han mycket skeptisk till att vegetarisk mat verkligen var mat och när jag väl började laga maten så växte hans skepsis ännu mer. På menyn stod svamprisotto, grönsaksröra och gröna bönor med vitlök (mitt favorittillbehör till vilken rätt som helst...).
När jag var klar med maten var skepsisen, om möjligt, ännu större och oartigt nog sa han att han inte ville äta något alls.
Efter lite trugande från min housemate så gick han med på att i alla fall smaka lite...
Grönsaksröran accepterades, bönorna slank ned och risotton... den blev uppäten till sista smulan.
Innan lunchen var över fick jag lova att dela med mig av recepten!

Känner mig ganska nöjd över att än en gång ha övertygat en veggo-skeptiker att vegetarisk mat inte bara är ätbar utan faktiskt till och med godare än kött!

Risottoreceptet finns här på bloggen. De övriga rätterna görs så här:

Grönsaksröra.
2 paprikor av valfri färg
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 grön chili
1 squash
1 dl grädde
grönsaksbuljong
2 msk smältost
salt, peppar, paprikapulver och parmesan till krydda

Hacka alla grönsakerna i cm stora bitar. Fräs lök, vitlök och chili i en wok med lite olivolja. lägg i paprika och squash och låt allt fräsa ihop. tillsätt grädde och smältost och rör runt på svag värme tills det är krämigt. salta, peppra, krydda och låt allt puttra en kort stunt innan servering.

Gröna bönor med vitlök.
Fräs 3 hackade vitlöksklyftor i lite smör. lägg i gröna bönor och fräs alltihop under omrörning tills bönorna är mjuka och fått färg (de kan nästan bli lite svartbrända utan att det gör allt för mycket. peppra och salta ordentligt med flingsalt. Funkar bra till nästan vad som helst! Supergott och superenkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar