onsdag 2 november 2011

Savoykåldolmar med timjanrostad potatis och butternut squash

Efter att ha bott på olika hostel i en månad och alltså inte ha kunnat laga mat är det kanske ingen större överraskning att det jag kanske älskar mest med min nya lägenhet är köket! I lördags fyllde min lägenhetskompis Jenny år, så då passade jag på att ta grytorna i besittning. Det kan sägas med en gång – det här landet fortsätter att växa i mina ögon! Kärleksaffären började på allvar när jag såg det helt enorma utbudet av olika kål- och pumpasorter i min lokala butik... Här finns det verkligen grejer att välja mellan!

Nåväl, nog ordat om detta. Här kommer receptet på kåldolmarna som nästan omvände ett helt gäng av die-hard köttätare. Tyvärr finns det inga bilder, så ni får helt enkelt använda fantasin – och tro mig när jag säger att det både var gott och estetiskt tilltalande...

Det här använde jag till 6 personer:

1 liten squash
3 burkar svarta bönor
1 stor purjolök
1 liten broccoli
2 små savoykålshuvuden (de största bladen)
½ paket fetaost
1 bit lagrad cheddar
Några klyftor vitlök, en chilifrukt, en näve semi-soltorkade tomater, herbamare buljong, massor av hackad färsk bladpersilja, några rejäla skvättar vitt vin, några skedar dijon, örtsalt, nymortlad svartpeppar

Gör så här:

Börja med att hacka squashen så fint det bara går. Gör likadant med broccolin och purjolöken och fräs sedan långsamt i en klick smör så att purjolöken smälter så där trevligt. Ha i hackad chilifrukt och vitlök (jag brukar hacka, men pressa går förstås också bra) och tillsätt de väl sköljda bönorna (det kan lätt smaka hundmat om man inte sköljer ordentligt). Häll över vinet och en klick buljong och späd med vatten om det behövs. Smaksätt med dijon och salt och peppar och låt puttra ihop till en gegga. Tomaterna och persiljan tar du i mot slutet, liksom feta och cheddar. När du fått till smaken och rätt konsistens – det får inte vara vattnigt, då blir det svårt att rulla – tar du järnet från spisen och riktar uppmärksamheten mot savoykålen.

Bryt försiktigt av blad för blad (men bry dig inte om de allra minsta, fyllningen måste ju få plats) och förväll i saltat vatten tills bladen är mjuka nog att rulla, men inte överkokta. Lägg en lagom klick bönröra på varje kålblad och rulla ihop till en dolme. Kåldolmarna lägger du sedan tätt i en ugnsfast form. Strö lite riven cheddar över och sätt in i ugnen (175 grader) en stund så att osten smälter och allt blir genomvarmt.

Servera kåldolmarna med potatis och butternut squash (eller någon annan pumpasort) som du skär i generösa bitar och rostar i ugnen med olivolja, vitlök, örtsalt, riven muskot och enorma mängder färsk timjan – och glöm för allt i världen inte blomkålspurén!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar