tisdag 1 november 2011

Soppa på arabisk potatis

Jag var på en sällsynt tur till vår supermarket här i kvarteret häromdagen och blev väldigt glad när jag hittade vad jag trodde var jordärtsskockor! På etiketten stod det "arabic potatoes" men eftersom jag aldrig hört namnet på jorärtsskockor på engelska så tänkte jag att det nog var rätt.Lycklig gick jag hem och tänkte bjuda på en riktigt god soppa.
När jag började skala skockorna så insåg dock att det här nog bara var en släkting till skockorna eftersom de var mycket med som potatis i konsistensen. Efter att ha smakat på dem så kunde jag konstatera att det inte var jordärsskockor. Så vad skulle jag då göra?

Så här blev det:
Soppa på arabisk potatis

Ca 20 arabiska potatisar
En klyfta vitlök
Vårlök
En gul lök
En svätt grädde
En mindre skvätt vitvinsvinäger
Grönsaksbuljong

Skala potatisarna och hacka dem. Hacka lök och vitlök och fräs dem i en skvätt olivolja och lite smör. Lägg i potatisarna och låt dem fräsa med en liten stund. Häll i en skvätt vitvinsvinäger och rör om ordentligt medan vinägern kokar in. Lägg i finhackad vitlök och häll över lagomt mycket grönsaksbuljong. Låt allt koka ihop under lock. När potatisarna är mjuka så kör dem i en mixer. Häll tillbaka soppan i kastrullen igen och häll i lite grädde för att få den krämig.

Jag gjorde lite vitlökskrutonger av naanbröd (vad annars) och serverade med soppan. Det blev ganska bra! Tror att det funkar mkt bra att göra soppan på vanlig potatis också!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar