torsdag 1 september 2011

Svamppaj med Gruyere

Idag var tanken att vi skulle ordna en picknick men för första gången sedan jag kom till Kabul så har det regnat hela dagen...
Jag hann dock med att laga lite av picknickmaten som istället blev en sen lunch. En fin svamppaj med gruyere som inte är så krånglig att göra. Jag brukar ofta vara lite skraj för att göra paj eftersom jag brukar misslyckas med pajdegen men den här gången blev det faktiskt riktigt bra!

Svamppaj

Pajdeg
3dl vetemjöl
120 g smör
1 skvätt vatten

Fyllning
1dl torkad svamp
2-3 ägg
1 halv lök
1,5 dl riven gruyere
1,5 dl mjölk

Gör så här
Börja med degen. Nyp ihop smöret med mjölet snabbt så att det blir en grynig massa. Forma till en deg med lite vatten och lägg degen i en plastpåse i kylen en stund.
Till fyllningen hackas löken fint och bryns lätt i en stekpanna. Häll en skvätt kokande vatten över svampen och låt den svälla medan löken bryns. Lägg i svampen och fräs en halv minut. Salta lätt och peppra.

Tryck ut pajdegen i en form och förgrädda på 200 grader i 5 minuter. Lägg i svampen och löken i pajskalet. Vispa äggen tillsammans med mjölken, blanda i osten och salta och peppra. Häll över äggstanningen i pajskalet och grädda alltihop i ca 15 min eller tills pajen blivit gyllenfärgad.

Idag serverades en enkel tomatsallad till och lite vitlöksfrästa gröna bönor! Helt ok icke-picknick!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar