måndag 6 december 2010

Vad hände med pumpan, del 2: Pumpalasagne

Jag har mest använt pumpa till soppa tidigare, men när jag nu hade hälften av en jättepumpa till mitt förfogande så tyckte jag att det var dags för mig att vidga mina vyer. En riktigt lyckad skapelse var en pumpalasagne som jag bjöd några vänner på en mörk kväll i slutet av november. Jag började med att rosta den skivade pumpan med några droppar olivolja, flingsalt och peppar i ugnen. När pumpan var mjuk stötte jag den med en potatisstöt till ett grovt mos. Det blir godast om det fortfarande finns en del lite större pumpabitar kvar. Mitt mos kryddade jag med muskotnöt (en av pumpans allra bästa vänner), spiskummin, färsk mynta och lite lantbuljongspulver. Känner jag mig själv rätt slank det förmodligen ned en del andra kryddor också, men det här är dem jag kommer ihåg. Ja visst ja, chili och vitlök fanns såklart med - men det är nästan självklart i det mesta av det jag lagar...

Innan jag varvade mitt mos mellan lasagneplattorna vände jag ned fetaost i tärningar och smakade av med svartpeppar och örtsalt. För att få lite tuggmotstånd fräste jag purjolök och squash med salt och peppar, vitlök och en skvätt vitt vin och slängde på lite av blandningen ovanpå pumpamoset i varje lager. Jag gillar verkligen inte ostsås, så istället toppade jag min lasagne med en tomatsås och smulad fetaost. Jag älskar tomatsås som fått koka riktigt länge och långsamt - då behövs det nästan inga kryddor. Mjukfräs hackad gul lök och vitlök, slå på en burk krossade tomater, lite buljongpulver och en skvätt rött vin och låt det sedan stå och puttra tills såsen kokat ihop ordentligt. Gör du på två burkar kan du servera såsen som ett tillbehör till lasagnen. Det gjorde jag - och det blev mycket lyckat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar