torsdag 2 december 2010

Mandel- och savoypesto - en vinterfavorit

Jag är inne i en mixerperiod. De senaste dagarna har min minimixer varit framme minst två gånger per dygn. Det började med blomkålspurén som vi skrev om tidigare som med sin milda smak och krämigt krispiga konsistens fick in mig på den finfördelade banan igen.

Det är inte första gången som jag haft en sån här period där knivarna snurrat lite extra ofta. Ett tag experimenterade jag mycket med olika typer av fetaoströror, där fetan mixades samman med olika grönsaker. Färsk röd paprika är fortfarande favoriten i kategorin och har dessutom en fantastiskt fin färg.

Dagens mixerbubblare är mandel- och savoykålspesto. En näve skållade mandlar som blev över från en glöggkväll blev basen och mixades fint tillsammans med mjukstekt gul lök och strimmlad fräst savoykål. Ingen pesto är ju komplett utan färsk vitlök så det åkte också i tillsammans med riven parmesan. Vitlöken kan man steka med lite tillsammans med löken om man inte vill ha lika skarp smak. Cayennpeppar, lite salt och den sista touchen - lite vitvinsvinäger som balanserar kålsmaken bra och tar bort den lite tunga smak som kål kan få.

Tillsammans med lite pasta så blev det precis den middag man vill ha en snötyngd kväll som denna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar