torsdag 5 januari 2012

Icke-vegetariska Örnsköldsvik

Går runt och försöker få tag i vegetarisk lunch nu när jag är på besök i hemstaden Övik. Det är minst sagt svårt.
Jag började med det gamla favoritstället Lundbergs där jag minns att de hade pajer och liknande. Tyvärr är alla pajer köttpajer och crepsen innehåller räkor. Inga mackor utan kött finns och inte heller kan de göra någon. Jag går vidare och passerar Subway som i och för sig är ett säkert kort men vid anblicken av de mängder skräp som ligger på borden och på golvet så bestämmer jag mig för att gå vidare.
Jag går in i Oscarsgallerian. Där finns Barista, ännu ett säkert kort... Men, ingenting utom sallad med bortpetad kyckling finns konstigt nog att få här. Det finns några andra kafeer här. Samma dåliga utbud. På kafe Blåbär finns en tekaka med ost, paprika och en bit persilja. Den vill jag inte ha.
Går vidare till Gallerian intill. Där finns coffeehouse by George, en halvtrist kaffekedja. Här får jag i alla fall napp! De har en toast med getost som jag satsar på. In kommer något som mest liknar quesadillas men det är i alla fall vegetariskt och ganska gott! Salladen var fin också!
En liten update! Senare samma dag så var vi och åt på Scandic med mormor och morfar. Deras vegetariska alternativ lät så gott (svampfylld pasta med pesto och Västerbottensost) att flera i sällskapet valde det alternativet. Pastan smakade i stort sett ingenting. Den räddades lite av västerbottensosten och det trevliga sällskapet dock!
Ännu en update! Jag äter frukost på statoil idag (ja...inte det roligaste, jag vet...) och de har, kors i taket, en vegetarisk macka! Det är en sub med tomat och mozarella. Tyvärr har dom också lyckats smeta på både PESTO OCH MAJONÄS! Det går ju helt enkelt inte... Hur tänkte dom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar