onsdag 28 december 2011

Svensk mat

Nu är jag tillbaka i varma Sverige igen efter att halvt förfrusit mig i Kabul.
Mat jag saknat är:
Goda ostar - alla sorter, mjuka, hårda mögliga!
Grovt bröd - nybakt naanbröd i all ära men surdegsbröd och bröd med smak är svårt att slå
Malmö falafel - det finns falafel i Kabul också men inte samma sak...
Veggieburgare - har av nån anledning haft cravings efter det.
Avokado - finns inte i Kabul
Hembakt tunnbröd - inget slår mormors tunnbröd!

Generellt sett har min matsituation förbättrats med tiden i Kabul och jag saknar inte alls mat lika mycket som i början. Har också upptäckt saker som jag inte tror att jag kan leva utan längre. Till exempel:
Mandlar med socker
Granatäpplen från Kandahar
Naanbröd med iransk cream cheese och aprikossylt från Bamyan
Torkad yougurt
Ost från Laghman
Saffranste

Jag har nog egentligen inte ätit så mycket afghansk mat än. Jag ska försöka sammanfatta lite i något/några inlägg senare om den afghanska maten och hur det är att vara vegetarian i Afghanistan!

Men det får bli senare! Nu ska jag njuta av maten här hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar