söndag 18 december 2011

Sojabitspasta med koriander

Här kommer ett lite udda recept. I Kabul där jag bor just nu är det ganska sällan som vi kan handla. Det gör att man ofta får ha lite fantasi och laga mat av det som finns hemma.
Koriander och pasta är kanske inte den vanligaste kombinationen men det funkar faktiskt förvånannsvärt bra!

Jag lyckades hitta sojabitar i en cornershop i vårt kvarter som var fantastiskt goda faktiskt. De är perfekt att ha som backup när vi inte har så mycket färska saker i lager. Pasta är ju en annan basvara som vi alltid har hemma så det är inte så konstigt att det här receptet har uppstått!

Sojabitspasta med koriander
2 dl medelstora sojabitar
1 gul lök
1 röd paprika
1 grön paprika
1 halv squash
1-2 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 skvätt grädde
Färsk koriander
olivolja
japansk soja
sesamolja
salt och peppar

Börja med att marinera sojabitarna. Jag brukar göra så att jag lägger sojabitarna i en skål, häller kokande vatten över och låter det dra en stund tills de är mjuka. Sedan häller jag bort vattnet och häller över ganska mycket soja, en skvätt olivolja och några droppar sesamolja och lite valfria kryddor. Bitarna får marinera medan resten förbereds.
Koka pastan. Vilken pasta som helst funkar men tagiatelle, skruvar eller rör tycker jag är bäst!
Lök, vitlök, paprika och squash hackas i relativt stora bitar. Fräs vitlöken tillsammans med chilin i en wok. lägg i löken och fräs en stund tills löken börjar bli genomskinlig och lägg sedan i paprika och därefter squash. Fräs allt under omrörning/kastning. Lägg i sojabitarna och låt alltihop dra ihop en stund. När pastan är klar så blandar jag allt i woken tillsammans med en skvätt grädde och en näve färsk hackad koriander. Rör runt en stund och lägg till mer grädde, en skvätt vatten eller lite mer soja för att för det såsigt.
Salta och peppra riktligt! Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar