lördag 19 november 2011

Farewell dinner med dal och chapatis

Igår skulle en av mina vänner här i Kabul ha sin farewell dinner. Hon har varit i Kabul i 20 månader och ska nu vidare på nya uppdrag.
Hon hade plannerat en middag för 40-50 gäster och tänkte laga maten själv. Sånt är ju möjligt att göra men i Pamelas fall hade hon kanske lagt ribban lite för högt. Det här var menyn:
Hemgjorda chapatis
3 sorters pilaffris
2 sorters dal
Lamm
Grillat kött
Räkor
4 olika sallader
Grönsaker med dip

Chapatis tar tid att göra och trots att Pam stekte dem i högar, en teknik som hennes syster som har en cateringfirma i Kenya har utvecklat, så tog det väldigt lång tid och vid 12 tiden igår när jag kom förbi för att hjälpa till så var hon grymt stressad och orolug för om maten skulle räcka till. Jag trodde att jag skulle hjälpa till en timma eller två men det slutade med att vi lagade mat non-stop i 6 timmar.

Godast av allt blev chapatisen. Jag ska försöka få receptet på dem innan Pam åker härifrån så att jag kan lägga upp det här. Daalen var också sjukt god. Här är receptet på den.

1 paket röda linser
2 gula eller röda lökar
7-8 vitlöksklyftor
Gurkmeja
Kokospulver
Buljongpulver
Chiliflagor
Olja

Blötlägg linserna ett par timmar i förväg. Skölj linserna ordentligt i nytt vatten och låt dem rinna av i ett durkslag. Skär löken i tunna halvringar och hacka vitlöken i bitar. Stek vitlök och lök i lite i ganska mkt olja på låg värme tills löken blivit lite brun och karameliserad. Lägg i linserna och häll över vatten så att det precis täcker allt. Låt allt koka ihop en stund tills linserna blivit mjuka. Häll i mer vatten om det blir för torrt. Blanda ihop 5 msk kokospulver med 2 msk buljongpulver och 2 msk gurkmeja. Blanda allt med vatten så att det blir rinnigt. Häll i blandningen över linserna och låt det koka ihop en stund. Avsluta med att strö över chiliflagor efter smak och salta om det behövs! Serveras med ris, bröd eller chapatis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar