måndag 26 september 2011

Morots- och äpplesoppa

Härom dagen så lagade jag lite middag åt mina housemates. Som vanligt när jag lagar mat så blir det oftaste en massa smårätter lagade av vad som råkar finnas hemma.

Den mest lyckade rätten denna kväll blev en morots- och äppelsoppa! Så här gjorde jag den:

3 morötter
1 halv gul lök
2 äpplen
Örtbuljong
Kokosmjölk
Vitlök
Chili

Riv morötterna och äpplena. Hacka och fräs löken tillsammans med vitlök och chili. Lägg i morot och äpple och låt alltihop fräsa lite lätt. Häll i några dl vatten och örtbuljong. Låt alltihop koka länge! Om det bli för torrt så späd med mer vatten men låt det inte bli för simmigt utan försök hålla konsistensen krämig. Alltihop ska koka sönder och ihop. När det har gjort detta så vispa i ytterligare någon dl vatten för att det ska bli soppa av det hela. Avsluta med att vispa i kokosmjölk, koka upp och smaka av. Klart!

Detta recept är perfekt om man ska göra flera rätter eftersom man kan låta soppan koka ihop medan man jobbar på andra saker. Jag serverade soppan med naan-bröd och baba ganojj och vitlöksmandlar. Gott och inte allt för krångligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar