tisdag 30 augusti 2011

Kikärtspannkakor med ärtpuré och marinerad tofu

Kikärtspannkakor är trevliga grejer och busenkelt att göra. Jag gör dem på känn och har tyvärr inget tydligt recept att erbjuda, men det går säkert bra att googla för att få de rätta proportionerna. I alla fall så är kikärtsmjöl, vatten och en gnutta salt det enda som behövs. Idag hade jag i lite hackad mynta också.

Att jag gillar puré har väl knappast gått någon förbi vid det här laget. Ärtpuré är definitivt en favorit som kan piffa upp vilken måltid som helst - speciellt om man inte har så mycket hemma och måste ta till frysinventarierna. Det går att variera ärtpurén ganska mycket efter vad man har hemma och vad man skall ha den till, men så här gjorde jag idag:

Häll upp frysta ärtor i en skål (3-4 dl ärtor på två personer är nog lagom). Koka upp vatten i en vattenkokare och häll över ärtorna. Tillsätt lite salt och låt stå tills ärtorna är tinade. Fräs under tiden hackad gul lök och vitlök och släng ned i en mixer när de är mjuka. Tillsätt ärtorna, en skvätt grönsaksbuljong, en halv pressad citron och en näve färsk mynta och mixa till en slät och fluffig puré. Smaka eventuellt av med mer pressad citron och mynta och njut!

Marinerad tofu
kan man såklart göra på många sätt. Idag fuskade jag och använde en färdigmarinerad sort. Till den här rätten måste det förresten vara en fast tofu - ingen silkesvariant. Jag hottade upp min tofu med lite ljus soya, rivet citronskal och röd chilifrukt och stekte den i slarviga tärningar, men marinerar man från grunden kan man självklart välja att göra lite som man vill.

Servera allt på ett fat och låt gästerna själva fylla sina pannkakor efter tycke - jag lovar att det kommer att gå hem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar