fredag 25 mars 2011

Hur var livet utan Dijon?

Fram tills för inte så många år sedan så tyckte jag att alla smaker i senapsfamiljen var avskyvärda. Jag kunde känna minsta lilla gnutta senap i såser och dressingar och sånt och åt bara med stort obehag upp de senapsinfekterade rätterna.

Jag vet inte när eller hur men nån stans vände det. Plötsligt hade jag alltid en burk dijon hemma att använda till mackor, sallader, på potatis eller vad som helst.
Jag gillar dijon som är stark och väldigt syrlig. Jag vill känna vinägersmak i den.
En vardagshit är ostmackor med dijon, paprika och avokado. Sjukt gott och funkar till både frukost, lunch och middag.

Mitt bästa dijonrecept är mycket enkelt. En enkel vinegrett som äts till enbart gröna salladsblad. Det är en sallad som kan få nästan vilken rätt som helst att verka posh.
Gör så här:
Blanda två msk mycket finhackad gul lök med 1 msk dijon, 1 msk olivolja och 1 msk vitvinsvinäger. (eftesom jag gillar vinäger så brukar jag ibland dubbla vinägermängden.) Rör ihop och salta med flingsalt och späd med 1-2 msk vatten. Häll över ett fat med gröna salladsblad och vänd salladen. Snyggt, elegant och gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar