lördag 29 januari 2011

Veggobiffar för nybörjaren

Här kommer ett receptinlägg!

Jag brukar sällan ta mig tid att göra vegetariska biffar. Jag tycker att det är svårt att få dem lagomt saftiga och ofta är det klurigt att få dem att hålla ihop på ett bra sätt.

Konstigt nog så är det ändå just biffar som de flesta ovana veggokockar försöker ge sig på med resultat att jag många gånger fått smaka på torra, smuliga och allmänt konstiga biffar med bön- eller grönsaksinnehåll.

Här kommer dock ett recept som är sjukt enkelt!

Morots- och kikärtsbiffar med jordnötter

0,5 burk kikärtor
3 grovrivna morötter
0,5 dl jordnötter
spiskummin
citronsaft
2 ägg
cayennpeppar
salt

Det enklaste är om man har en mixer till detta. Börja med att mixa kikärtorna till smulor. Lägg till jordnötterna och kör mixern lite till. Lägg i hälften av morötterna och kör tills den är en ganska jämn smet. Häll över ingredienserna i en bunke och lägg i resten av morötterna, kryddorna, citronsaften och äggen. Blanda allt till en smet. Nu kommer stekmomentet!
Jag brukar nästan alltid steka saker i olja, helst av olivtyp med god smak. Man kan dock blanda olja och smör till detta. Smör kan man särskilt använda om de som ska äta biffarna i vanliga fall äter kött (mer om det i ett annat inlägg).
I alla fall. en medelvarm stekpanna är att föredra. Forma små kulor av smeten med två skedar. Klicka ned kulorna i pannan och tryck till dem lite. När biffen stelnat och fått lite färg på steksidan kan man vända och steka den andra sidan. Se till att inte steka för länge. Ingen gillar en torr kikärtsbiff. Det är bara dåligt.

Så! Varsågoda och laga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar