tisdag 21 december 2010

Gnocchi med blomkål och turkisk yoghurt

Jag har insett hur svårt det är att ta bilder på mat. Det ser liksom aldrig riktigt lika gott ut - och speciellt svårt visade det sig vara att fotografera gnocchi - så ni får hålla tillgodo med ännu en bildlös beskrivning av gårdagens middag.

Jag var rätt så seg efter en bra fest och alldeles för många fantastiska lussekatter på Fannys julmys, så det var inte tal om något långkok. Jag älskar gnocchi, men glömmer ofta bort att köpa hem. Till min stora glädje fanns det dock ett paket i kylen i går och så här gjorde jag: jag började med att fräsa purjolök, vitlök och en smulad torkad chilifrukt i lite olja. När löken började mjukna slängde jag ned skivad blomkål (inte buketter, jag ville att allt skulle smälta ihop till en röra) och lät den fräsa med en stund innan jag hällde på en rejäl skvätt vitt vin, en generös klick turkisk yoghurt och lite lantbuljongspulver. Medan min röra kokade ihop kokade jag gnocchin. Det finns inget värre än överkokt gnocchi, så det är viktigt att se till att fiska upp dem i samma stund de flyter upp till ytan.

Jag vände ned mina nykokta gnocchi med blomkålsröran och smakade av med en näve färska örter och några strimlade inlagda soltorkade tomater precis innan servering. En god sallad till det - och vips har du en gudomligt god middag på mindre än 20 minuter (mest beroende på hur snabbt man hackar...).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar