torsdag 1 augusti 2013

Clear - Ubud

Har just ätit en av de bästa måltiderna i mitt liv! Jag befinner mig i Ubud på Bali och har besökt den trendiga raw food-inspirerade restaurangen Clear. Det är snyggt och ser ut att vara svindyrt men allting är förvånansvärt billigt. De flesta huvudrätterna går på mindre än 30 kr. Jag testade deras Nasi Campur som är en balinesisk specialitet. Den kan se ut lite hur som helst men den vegetariska varianten består oftast av tofu och tempeh, grillat eller stekt, ångkokta grönsaker, olika sorters sambal, jordnötssås och lite andra såser som serveras runt vitt eller brunt ris. Alla varianter jag smakat har varit mycket goda men den på Clear är helt fantastisk! Krispiga grönsaker i sötsyrlig sås, 2 sorters sambal med olika smak, tempeh och tofu satay, en soppa med gul curry, majs- och potatispannkaka, chili relish och brunt ris format till ett hjärta. Det är så gott och så fint att man bara vill dö!
Jag ska försöka återskapa så mycket jag kan när jag kommer hem så kommer det recept här senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar