torsdag 14 juli 2011

Äntligen restauranger!

Nu när jag bor i Kabul är vi, av naturliga säkerhetsskäl, ganska begränsade i vad vi får göra och inte göra.

Hittills har vi varit helt instängda och inte haft några restauranger eller caféer att gå till. Men, förra veckan fick vi lov att besöka TRE olika restauranger! En libanesisk, en thai och en kina.

Jag har givetvis testat dem alla inom en vecka. Den kinesiska, som heter Golden-nånting satsar inte direkt på maten. Det verkar som att det stället mest handlar om andra saker. Det har dock en wokad tofu som är helt ok.

Så har vi den kinesiska Mai Thai. Den har den mest fantastiska inredningen tillverkad av någonslags tyg som är draperat och klippt som istappar hängande från taket och sedan sprejmålat. Allt är sprejmålat. Till och med gardinerna.
Hur är maten då? Ja, jag beställde en grön curry med grönsaker och den var i ärlighetens namn så där. Lite för blaskig och ganska mycket konstiga grönsaker i typ gröna ärtor. Men helt klart värt ett besök om ni råkar vara i närheten, om inte annat så för inredningens skull.

Min favorit hittils är Tavern du Liban. En riktigt trevlig libanesisk restaurang som har allt som ska finnas på en libanesisk restaurang. Maten är riktigt god! Till och med falafeln smakar bra och har bra konsistens. Det bästa är de små ostpirogerna och baba ganoshen som är helt rätt balanserad mellan tahini och aubergine. På den här restaurangen är dessutom varannan rätt "complimentary". De kommer alltså med gratis rätter hela tiden. Ok hälften av det kan jag inte äta p g a kyckling men en fin gest i alla fall. Båda de gånger jag har varit där har de i slutet kommit med en stor bit chokladkaka med glass. När man är proppmätt på alla goda meze så är det nästan smärtsamt att få den där kakan. Kakan är så god och magen så full.

Nästa inlägg kanske är från Dubai dit jag ska i helgen. Eller från Flower street café i Kabul som blivit vårt brunchställe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar