lördag 23 april 2011

Årets första grillning!

Nu till påsk är det dags för årets första grillning. Jag älskar att grilla. Det ger en möjlighet att göra en massa goda saker man kan ha till. Att grilla tillsammans med köttätare, vilket jag ofta gör, kan vara ganska jobbigt dock.
Jag gillar att ha många och goda tillbehör, som gärna också får vara grillade på olika sätt. Jag kämpar alltid och sliter med mina sallader, såser, potatisgrejer och krämer. Trots det får dessa sällan den uppmärksamhet som de förtjänar. På något sätt är de där grillade ko-bitarna alltid i vägen och stjäl uppmärksamheten.
Delvis därför har jag gått från mina vanliga grönsaksspett och försökt hitta lite roligare saker att grilla. Jag vill helt enkelt hitta saker som bräcker de sega grillbitarna.
Idag blev det en av favoriterna från förra säsongen, getostspäckad purjolök. Alltså en stor purjolök som man skär ett snitt i och fyller med en röra av getost, rostade mandlar och aprikoser. Sedan slänger man dem på grillen tills purjolöken alldeles svart. Sedan gröper man ur den när man ska äta.
jag grillade även en kronärtskocka. Det är supergott. Denna gång serverades den med min favoritvinegrette. Den gör jag av körsbärstomater som jag halverar och rostar i ugnen tillsammans med pressad vitlök och olivolja. När tomaterna är så mjuka att de nästan exploderar tar man ut dem ur ugnen och häller på balsamvinäger  eller en bra rödvinsvinäger och kryddar med flingsalt och lite peppar. Till sist mosar man ihop allt. Den mjuka söta smaken hos tomaterna passar mycket bra ihop med vitlöken och syran i vinägern.
Även kvällens sallad fick en skvätt av vinägretten. Späda mangoldblad, rostad paprika och körsbärstomater toppades med smörstekta mandlar med örtsalt.
Allt som allt en bra första grillkväll. Hoppas på fler framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar