söndag 16 januari 2011

Restaurang Rebell

Efter ett långt juluppehåll hade vi den 4:e januari bestämt oss för att återförenas genom att testa nya restaurangen Rebell. Jag började det nya året med en rejäl monsterinfluensa och led väl i ärlighetens namn fortfarande av sviterna efter den, men var så svältfödd på social samvaro och god mat efter flera dagar i sängen att jag trotsade febern och gav mig ut ändå. Jag kände mig långt ifrån pigg när jag klev in i lokalen på Friisgatan 8, men jag blev då betydligt piggare när jag hade smakat maten!

Det vegetariska alternativet bestod av en risotto på bovete toppad med perfekt stekt, härligt syrlig och intensivt orange pumpa samt generöst med milt nötiga kastanjer. Enbär och salvia satte smak och trots feber och elände så kändes kvällen plötsligt fulländad. Äntligen ett ställe som serverar finurlig och genomtänkt vegetarisk mat! Trevlig personal och snygg lokal gjorde inte saken sämre, och jag kommer gärna tillbaka! Fast nästa gång lämnar jag febern hemma...

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag bor i Örebro och ska åka till Malmö kring Valborg. Jag har fått tips om Rebell och när jag googlade på den restaurangen hittade jag den här bloggen. Tycker att det ni skriver i inledningen till bloggen är jättebra. Jag har varit vegetarian sen födseln för 53 år sen och jag är också så trött på att serveras hafsigt tillagad mat med billiga ingredienser. Ungefär sånt jag själv kanske slänger ihop till lunch när jag är oinspirerad och har bråttom. Jag vill bli överraskad och hänförd, precis som folk som inte äter vegetariskt!

    Har ni några fler bra tips på Malmörestauranger där man satsar på vegetariskt så tar jag tacksamt emot det.

    Med vårhälsningar från
    Siv

    sivanderssons@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Hej Siv! Kul att du har hittat hit till vår blogg! Tempo på Södra Skolgatan (vid Möllan) brukar vara ett säkert kort. De byter meny ofta och serverar kreativ, vacker mat!

    SvaraRadera